0 comments

Vitamin D är en vitamin som du till viss del får i dig via kosten, men 90% av den D-vitamin du behöver får du av solen. 

Under vinterhalvåret minskar i regel tiden som du befinner dig i solen, och då kan det uppstå en D-vitamin brist om du inte får i dig det via kosten eller tar kosttillskott. 

Vi går igenom vad vitamin D fyller för funktion i kroppen och när du bör ta ett extra tillskott av det. 

Varför är D-vitamin viktigt?

D-vitamin bildas i huden när du befinner dig i solen och det är därför den fått smeknamnet solskensvitaminet.

Vitamin D fyller en rad viktiga funktioner i kroppen. Det reglerar bland annat kalcium- och fosfornivåerna. Det hjälper dina tänder och ditt skelett att växa och hålla sig starka och friska. D-vitamin hjälper även kroppens immunsystem, insulinnivåer, ditt hjärta och dina blodkärl. 

Vad händer om du inte får i dig tillräckligt med D vitamin?

D-vitaminbrist är ett fenomen som blivit allt vanligare de senaste åren och det uppskattas att 50% av jordens befolkning har en brist på vitamin D. 

Brist på D-vitamin gör att kroppen inte kan fungera som den ska och ditt immunförsvar försvagas. Hos äldre och barn kan brist på D-vitamin leda till benvävsuppmjukning (osteomalaci) som innebär att skelettet blir mjukt, missformat och det kan även leda till benbrott. 

Några vanliga symptom som tyder på D-vitaminbrist är:

  • Trötthet
  • Sänkt immunförsvar
  • Svaga och ömma muskler
  • Smärtor i leder och skelett
  • Hudproblem som eksem och utslag

Varför är D-vitamin brist så vanligt?

90% av den D-vitamin som kroppen behöver tillgodoses av solen. Hur länge du måste vara i solen för att bilda D-vitamin beror helt och hållet på dina pigment. Generellt sett behöver du mindre solljus om du har en ljus pigmentering och därför är det svårt att ange en tidsram som passar alla. 

När vi vistas i solen sker en kemisk reaktion i kroppen – solens UVB strålar reagerar med ett kolesterol som finns i huden och D-vitamin bildas. 

För att denna reaktion ska kunna ske måste två saker uppfyllas:

  1. Du måste vistas tillräckligt länge i solen utan något solskydd som blockerar UVB
  2. Solen måste skina tillräckligt starkt för att vi ska kunna tillgodose dess strålar

Det är den sista punkten som är knivig för oss som bor i Sverige eftersom solen inte skiner lika starkt under vinterhalvåret. Det är endast mellan april och september som solens strålar är tillräckligt starka för att hjälpa kroppen att bilda D-vitamin. 

Om du vistas ute mycket under sommaren brukar kroppen producera ett överskott av D-vitamin. Detta överskottet lagras och utsöndras successivt under ett par månader när vintern kommer, men dessvärre räcker inte överskottet hela vintern. 

Det här är den främsta anledningen till att D-vitaminbrist uppstår och därför det kan vara en god idé att ta tillskott av vitamin D under vinterhalvåret.

Kan kosten hjälpa dig att fylla på med D-vitamin?

Ja, kosten kan hjälpa dig att fylla på D-vitamin, men det är långt ifrån alla som får i sig tillräckligt av det enbart genom kosten. 

Vitamin D finns framför allt i fet fisk, men det finns även små mängder av det i kött, ägg och vissa svampar. I Sverige tillsätts D-vitamin i mjölk och margarin, men det är endast mindre mängder som inte täcker det rekommenderade dagsbehovet.  

Kosttillskott med D-vitamin hjälper under vintern

Såvida du inte far iväg till varmare breddgrader för att lapa sol under vinterhalvåret, eller äter fet fisk varje dag är det mycket troligt att du behöver ett tillskott av D-vitamin under vintern. 

Det finns olika sorters tillskott av Vitamin D så du lätt kan hitta bäst D-vitamin tillskott för dig. Vitamin D finns i flera olika former beroende på vad du föredrar. 

  • Kapslar som är enkla och smidiga att svälja. Då D-vitamin är fettlösligt har många kapslar även tillsatt kokosolja för att förbättra upptaget.
  • Tuggtabletter för dig som har svårt att svälja kapslar. De olika tuggtabletter som finns har ofta goda fruktiga smaker.
  • Flytande D-vitamin som tas i samband med måltid, och kan blandas i shakes.
  • Multivitaminer för veganer som är anpassade för att hjälpa veganer att undvika vitaminbrist.

Börja med D-vitamin innan du får symptom på vitaminbrist

D-vitaminbrist är ett vanligt fenomen i Sverige under vinterhalvåret. Detta är bland annat en av orsakerna till tröttheten som kan upplevas under vintern. Om du vet att du inte får i dig tillräckligt med D-vitamin genom kosten för att kompensera det minskade solljuset bör du överväga ett tillskott med vitamin D. 

About the Author

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
Hälsokost 4 Life