Blogg

Att ta NMN och NAD+ tillskott är något som blivit mycket vanligare och det är främst på grund alla dess fördelar. NMN och NAD+ sägs bland annat förbättra produktionen av insulin, själva insulinaktiviteten och mycket mer.  Tillskotten hjälper bland annat till att reparera och skydda cellerna och fördröjer även åldringsprocessen. Läs mer om skillnaden mellan

Läs mer

Att ta hyaluronsyra-tillskott är något som blivit mycket populärt under senare tid. Det är främst tack vare de många fördelarna som friskare hud, snabbare sårläkning och stärkning av ben och leder. Hyaluronsyran i kroppen minskar naturligt med åren och är något som lätt bryts ner av oxiderande ämnen och UV-ljus.  Det finns ett stort utbud

Läs mer

Hyaluronsyra är en fuktbindande sockermolekyl som finns naturligt i huden. Den har förmågan att binda fukt upp till 1000 gånger sin egen vikt och fungerar som en stötdämpare i kroppen. Hyaluronsyra fyller viktiga funktioner i bindväven och främjar hår, hud, naglar och kroppens leder.  Vi går igenom vad hyaluronsyra är och hur det kan hjälpa

Läs mer

NMN (Nicotinamide Mononucleotide) är en molekyl som naturligt produceras i våra kroppar. Det förekommer bland annat i mat vi äter och är även en företrädare till en annan molekyl som kallas NAD+. NMN omvandlas till NAD+ i våra celler genom kemiska reaktioner. NAD+ är även en viktig del av energiomsättningen i cellerna. Här går vi

Läs mer

D-vitamin tillskott är något som hjälper många under vinterhalvåret. Vid brist på D-vitamin är det vanligt att du känner dig svag och kan ibland få värk i olika delar av kroppen. Läs mer om varför du bör ta Vitamin D-tillskott här. Det finns många olika produkter att välja bland och vi listar våra 5 favoriter

Läs mer

Elektrolyter är ett viktigt tillskott för dig som bland annat följer en ketogenkost eller tränar och svettas mycket. De hjälper dig att bevara en bra vätskebalans i kroppen när du svettas mycket, det är varm eller om du har magproblem och andra sjukdomar.  Läs mer om fördelarna med elektrolyttillskott här. Här nedan listar vi våra

Läs mer

Kollagentillskott är något som blivit mycket populärt och det kan främst bero på de många skönhetsfördelarna som får huden att kännas och ser yngre ut. Kollagen är viktigt eftersom det förser kroppsvävnader med bland annat struktur och elasticitet.  Här går vi igenom viktiga frågor om kollagen, när du bör ta det och vad kollagentillskott kan

Läs mer

Att välja en probiotisk dryck är inte alltid den lättaste uppgiften. Vad ska jag välja, varför, när ska jag dricka den, vad kommer den att göra för mig och vad innehåller den egentligen?  I den här artikeln kommer jag att presentera allt du behöver veta om kombucha: den tusenåriga probiotisk drycken som har sitt ursprung

Läs mer

De flesta upplever problem med magen emellanåt, det kan vara att du har ätit något olämpligt, känner dig stressad eller att du rent av har blivit magsjuk. Dessa symptom brukar vara snabbt övergående för de flesta, men om de inte går över kan det vara ett tecken på att det finns en bakomliggande sjukdom som

Läs mer

Det har blivit allt mer populärt att ta kreatin som kosttillskott för att förbättra träningsresultat. Utbudet för kreatintillskott är stort med kreatinpulver och kreatinkapslar som erbjuder olika fördelar. Läs min artikel om kreatin för att lära dig mer om kreatinets fördelar och hur det fungerar eller fortsätt vidare i artikeln där jag listar de 5 bästa

Läs mer

BCAA är ett tillskott som har blivit populärt bland personer som vill bygga muskler. Många är dock inte säkra på vad BCAA egentligen är. Här går vi igenom viktiga frågor du kan ha kring BCAA.  Varför tar så många BCAA? När du bör ta BCAA? Vad säger studierna och forskningen om BCAA? Varför ta BCAA?BCAA tas

Läs mer

Det organiska svavlet MSM har blivit ett populärt kosttillskott och kallats ett mirakelmedel. Vilken roll fyller svavel i våra kroppar? Varför väljer många att ta MSM-tillskott? Här svarar jag på dina viktigaste frågor om svavel som hälsokost. Varför ta MSM?MSM (Metylsulfonylmetan) är organiskt svavel och är en nödvändig beståndsdel i kollagen och keratin. Den spelar därför

Läs mer

Omega 3 är en viktig fettsyra som är känd för sina positiva hälsoeffekter. Den hjälper kroppen att hålla sig frisk, ökar flexibilitet i leder och hjälper till att bygga och reparera celler. Det har gjorts mycket forskning kring omega 3 och dess hälsofördelar. Forskarna är eniga om att fettsyror som omega 3 kan hjälpa till

Läs mer

Magnesium är en mineral som hjälper kroppen med energiproduktion, muskelavslappning och immunförsvar. Forskning har visat att omkring 10-20 procent av hela världens befolkning lider av magnesiumbrist. Och de som tagit extra magnesium som kosttillskott har fått hjälp med allt från psykisk ohälsa till att minska muskelvärk. I den här artikeln går vi igenom vad magnesium

Läs mer

Först och främst bör man se till att fylla på sina energidepåer på kvällen eller dagen innan man ska träna hårt. Direkt innan ett träningspass bör du äta så lätt och enkelt som möjligt för att inte oroa magen. Dagen innan passet brukar många konditionsidrottare äta pasta, ris och potatis tillsammans med något proteinkälla, som

Läs mer
Hälsokost 4 Life