Pepperjam Verification

Hur många kalorier bränner du på 10 000 steg?

Genom att gå 10 000 steg så förbränner en genomsnittlig individ mellan 300 och 500 kalorier.

Med en snabb matematisk uträkning så kommer vi fram till att om du går 10 000 steg per dag så kommer du att förbränna upp till 3500 kalorier per vecka. 3500 kalorier motsvarar 0,5 kilo så om du balanserar din kost med 10 000 steg om dagen, kan du alltså gå ner 0,5 kilo i veckan.

Promenader är inte bara bra för den som vill gå ner i vikt utan är även bra för det allmänna hälsotillståndet hos var och en av oss. En sak är att minnas: varje steg räknas!

Nyttan med steg och promenader

Det är nyttigt att röra på sig och promenader är ett bra sätt att göra detta på, ja det har vi alla hört många gånger. Läkare och forskare har gett en rekommendation att friska vuxna bör få minst 150 minuters träning per vecka. Då pratar vi om en måttlig träningsnivå. För denna nivå behöver du inte hoppa in i joggingspåret med dina löparskor.


Promenader är ett av de bästa sätten att uppnå träningstiden på. Fördelen med dessa promenader är att de flesta personer klarar av dem. Promenader kommer inte heller höja hjärtrytmen till en ohälsosam nivå och de är inte heller tunga för lederna.

Promenader har även en bra påverkan på din hjärna, de kan nämligen minska stressnivåerna och göra ditt humör bättre. Ett plus är ju kalorierna du förbränner så klart.
En person som är frisk och väger cirka 80 kilo kan förbränna uppemot 100 kalorier per kilometer.

Är du ute efter att gå ner i vikt är det ett bra sätt att förbättra hälsan och på sikt bidra till ett minskat BMI. Vinsterna är många med promenader. Du kommer få en förbättrad allmän hälsa om du promenerar cirka 150 minuter varje vecka.

Tittar man på matematiken bakom 10 000 steg per dag, så har vi kommit fram till att du bränner 3000 till 3500 kalorier per vecka. Detta är den genomsnittliga siffran.

Det kommer ge dig en viktnedgång på ungefär 0,5 kilo varje vecka under förutsättningen att du kommer upp i dina 10 000 steg per dag. 0,5 kilo motsvarar nämligen 3500 kalorier.
Självklart måste du även underhålla andra hälsosamma val i din valda livsstil. Såsom en hälsosam och varierad kost.

Tips för fler steg i vardagen

För många är det svårt att komma upp i 10 000 steg varje dag utan att göra en förändring i sitt liv.
Dock har vi lite tips på hur du får in fler steg i din vardag.

  • Promenera med sällskap istället för att gå själv, då blir det lite roligare.
  • För att inte bara fokusera på just din promenad så är det ett bra tips att lyssna på en ljudbok eller på någon musik som du tycker är bra samtidigt som du går.
  • Har du en hund så gå lite längre. Har du ingen hund så känner du kanske någon som har och som lånar ut den till promenader.
  • Har du möjligheten så gå till jobbet istället för att ta bilen.
  • Välj bort hissen och ta trapporna istället.
  • Ett annat tips är att använda gåband. Kanske har du ett arbete där det är möjligt att gå samtidigt.
  • Tar du bilen så välj en parkering längre bort, så du får några extra steg.
  • Alla steg räknas, inte bara aktiva promenader utan när du till exempel städar och lagar mat. Alla steg är godkända steg.
  • Ett tips är att köpa en stegräknare då sporrar du dig själv och du ser hur många steg du har tagit under dagen.

Hur långt är 10 000 steg?

Det beror på hur långa steg som du tar när du är ute och går men i genomsnitt kan man säga att 10 000 steg motsvarar cirka sju kilometer. Om du vill räkna ut din steglängd så kan du räkna på följande sätt:

Kvinna: 0,413 x kroppslängd
Man: 0,415 x kroppslängd
Så är du en kvinna och är 170 cm lång så ger det formeln: 0,413 x 170 ≈ 0,70 meters steglängd.
Vill du sedan ta reda på vad distansen blir, så tar du steglängden x10 000 meter. I vårt fall 10 000 x 0,7 = 7 kilometer.

Vi vill gärna ta del av dina åsikter

Lämna ett svar

Hälsokost 4 Life
Hälsokost 4 Life
Logo