0 comments

Att välja en probiotisk dryck är inte alltid den lättaste uppgiften. Vad ska jag välja, varför, när ska jag dricka den, vad kommer den att göra för mig och vad innehåller den egentligen? 

I den här artikeln kommer jag att presentera allt du behöver veta om kombucha: den tusenåriga probiotisk drycken som har sitt ursprung i Asien och som nu är känd över hela världen.  

Vad är kombucha?

Kombucha är en fermenterad probiotisk dryck med levande bakteriekultur och jäst. Kombucha har många hälsofördelar som vitaminer, antioxidanter och probiotika och är utmärkt för dig som gör ditt bästa för att hålla både kropp och sinne “på topp”. 

Kombucha sägs vara en boost för immunförsvaret, men ska också ge ökad kreativitet och hjälper kroppen att hålla en låg stressnivå. Kombucha är även avgiftande och rensar kroppen för att återställa bakteriebalansen i din tarmflora.

Vem bör dricka kombucha?

Kombucha passar alla människor som känner att de behöver ett litet extra tillskott på vitaminerna B1, B2, B6, B12 och C. 

Ett annat huvudsyfte med att dricka kombucha är att återställa bakteriebalansen i tarmfloran. Under fermenteringsprocessen omvandlas socker till ättiksyra, glukuronsyra, citronsyra, mjölksyra och glukonsyra vilket gör att kombucha har en avgiftande effekt. 

Vid fermenteringen uppstår även mineraler och antioxidanter som har ytterligare positiva effekter på kroppen. Kombucha har dock en ganska hög sockerhalt eftersom det är sockret som sätter fart på bakteriekulturen som är så positiv för tarmfloran. 

Det innebär att diabetiker inte bör dricka kombucha. Gravida kvinnor bör inte heller dricka kombucha då den är opastöriserad.

När bör jag dricka Kombucha? 

Kombucha är rekommenderat att dricka på morgonkvisten och eftermiddagen. Då kombucha har en uppiggande effekt, på grund av dess järntillskott rekommenderar jag inte att du dricker det sent på kvällen. 

Den rekommenderade dos är 1–2 dl per dag. Många tar ett litet extra glas vid festtillfällen, nästan som kaffe efter maten. Andra byter ut sötsaker som juice eller ett glas saft till kombucha istället. 

Vad innehåller kombucha? 

Kombucha är en bakteriekultur som är 100% naturlig och gjord på vatten, te, socker och bakteriekultur. I Asien har man använt kombucha i tusentals år och det finns många myter runt detta. Då kombucha är en fermenterad dryck innehåller den både mineraler och järn. På grund av järnet sägs drycken vara extra uppiggande. 

Kombucha innehåller även vitaminer B-vitaminer, B1, B2, B6, B12 och även C-vitamin  som både hjälper kroppen att hålla en låg stressnivå och förstärker immunförsvaret. 

Kombucha innehåller även aminosyror som är nödvändigt för att bygga och bibehålla musklerna i kroppen. 

Vanliga frågor om kombucha

1. Är kombucha ett protein? 

Kombucha är inte ett protein utan en mjölksyrabakteriekultur. Då den inte hettas upp under framställningen ( av te) behåller den alla sina näringsämnen. När du tar en titt på kombucha i rått tillstånd ser den nästan ut som en geléliknande svamp. 

2. Kan kombucha vara farligt?

Även om drycken är fermenterad innehåller den endast 1,2% alkohol, nästan lika mycket som kefir och filmjölk. Kombucha är gjord på vatten, te, socker och bakteriekultur och därför är drycken inte farlig. 

Om du är diabetiker ska du dock vara försiktig med kombucha då den innehåller större mängder socker för att sätta fart på bakteriekulturen. Gravida och ammande kvinnor bör även undvika drycken då den är opastöriserad.

About the Author

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
Hälsokost 4 Life