0 comments

Att få i sig alla vitaminer och mineraler genom kosten kan vara en utmaning för blivande mammor. Det är sant speciellt om du lider av illamående från din graviditet eller om du äter någon form av specialkost som till exempel vegansk mat. 

Kosttillskott  i kombination med en balanserad kost kan hjälpa dig att få i dig alla näringsämnen som du och din bebis behöver. Vi har undersökt vilka tillskott som finns för dig som är eller vill bli gravid, och vi hoppas att det kan hjälpa dig till en hälsosam graviditet där både du och barnet mår bra. 

Folsyra minskar risken för ryggmärgsbråck

Folsyra minskar risken för ryggmärgsbråck hos fostret. Folat är ett B-vitamin som behövs för att bilda nya celler och blodkroppar. Folsyra finns naturligt i spenat, rödbetor, bönor, äggula, filmjölk, frukt och bär. 

Eftersom det är ett sådant viktigt näringsämne att få i sig under de första 12 veckorna av graviditeten rekommenderas det alltid att du tar detta kosttillskott. 

Järn är nödvändigt för att undvika blodbrist

Järn återfinns naturligt i kött, ägg och skaldjur. Järn behövs för att bilda nya blodkroppar, och en brist på järn kan leda till blodbrist hos både mamma och foster. Då det är relativt vanligt att utveckla järnbrist under en graviditet tar mödravårdscentralen regelbundna blodprover för att kontrollera hemoglobinvärdet. 

Känner du dig trött, orkeslös, har koncentrationssvårigheter eller hjärtklappning kan du ha järnbrist. Järn som kosttillskott är då ett vanligt tillägg i vardagen, men rådgör alltid med din barnmorska innan du börjar med ett extra järntillskott eftersom för höga intag av järn kan vara giftigt för dig och fostret.  

Kalcium ger fostret ett starkt skelett och friska tänder

Kalcium är ett näringsämne som bidrar till utvecklingen av barnets tänder och benstomme. Kalcium finns naturligt i mjölkprodukter, ägg, bladgrönsaker och nötter. Det är inte alltid du själv märker av kalciumbrist då det kan vara symptomlöst under en längre tid. 

Innan du börjar med kalcium, så ha i åtanke att det är ett näringsämne som kan överdoseras. Rådgör därför alltid med din barnmorska eller läkare innan du börjar med detta tillskott. 

Fleromättade fetter hjälper hjärnan och nervsystemet

De fleromättade omega 3 fettsyrorna (EPA och DHA) är nödvändiga för att fostret ska utvecklas normalt. DHA har en viktig roll framför allt för hjärnan och nervsystemets utveckling.  

Fleromättade fettsyror hittar du bland annat i fet fisk, rapsolja och valnötter. Det är bra att äta fisk och skaldjur 2–3 gånger i veckan för att få i sig omega 3. Om du inte äter fisk bör du i stället överväga att ta ett tillskott av omega 3 under graviditeten. 

Njut av solen och öka D-vitaminerna i din kropp

D-vitamin hjälper kroppen att ta upp kalcium. Det är ett viktigt näringsämne för att fostret ska kunna utveckla tänder och benstomme. Du hittar D-vitamin naturligt i fisk, ägg och mjölk. Men det enklaste sättet att få i sig D-vitamin är dock att njuta av solen eftersom solens strålar hjälper kroppen att bilda D-vitamin naturligt i huden. 

Under vinterhalvåret är brist på D-vitamin dock vanligt, och då kan det vara aktuellt att överväga att komplettera med ett D-vitamin tillskott. Dessa finns numera till och med som smaksatta tuggtabletter. Rådgör dock alltid med en läkare och läs informationen noga innan du börjar med kosttillskott under en graviditet.

Vanligt hushållssalt innehåller det viktiga ämnet jod

Jod är en viktig mineral att få i sig under graviditeten eftersom det hjälper dig och barnets sköldkörtelfunktion. Jod får man enklast i sig genom vanligt hushållssalt som är jodberikat. Salt i stora mängder är negativt för kroppen, men i måttliga mängder bidrar joden till en fungerande sköldkörtel. 

Multivitaminer är ett bra alternativ till flera olika tillskott

Att få i sig alla vitaminer är viktigt för hälsan, och desto viktigare om du väntar barn. Idag finns det multivitamintillskott som kombinerar flera vitaminer i ett kosttillskott. Dessa multivitaminer kommer i en mängd olika upplagor som är anpassade för olika kön, åldrar och livsbehov. 

Så om du tycker det är bökigt att hålla reda på olika kosttillskott bör du överväga multivitaminer som är anpassade för gravida. En av dessa är Mitt val gravid som är ett populärt alternativ.

Att ta kosttillskott som gravid

Alla kosttillskott ska användas som komplement till en balanserad kost under din graviditet. Du ska inte ersätta din vanliga kost med tillskott och tro att det är bra för barnet.  Innan du börjar med något tillskott är et rekommenderat att rådgöra med barnmorska eller läkare för att se om du är i behov av kosttillskott som gravid.

Vi hoppas att denna artikel kunnat vara till hjälp så att du och ditt barn ska kunna njuta av en hälsosam graviditet. 

About the Author

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
Hälsokost 4 Life