Pepperjam Verification

Vad är magnesium bra för?

Magnesium är en mineral som hjälper kroppen med energiproduktion, muskelavslappning och immunförsvar.

Forskning har visat att omkring 10-20 procent av hela världens befolkning lider av magnesiumbrist. Och de som tagit extra magnesium som kosttillskott har fått hjälp med allt från psykisk ohälsa till att minska muskelvärk. I den här artikeln går vi igenom vad magnesium är och vad det kan vara bra för.

Vad är magnesium?

Magnesium är ett grundämne som i det periodiska systemet förkortas till mg och är en mjuk metall som tillhör gruppen alkaliska jordmetaller. Magnesium kan hittas i jordskorpan men den största källan av ämnet finns i havsvatten.

I våra kroppar lagras magnesium till stora delar i våra ben, men också i muskler och i blodet. Ämnet är en viktig del i över 300 av våra enzymsystem som direkt påverkar våra nerv- och muskelfunktioner. En vuxen människas kropp innehåller ungefär 25 milligram magnesium. Den Europeiska myndigheten för livsmedelssäkerhet rekommenderar att vuxna män får i sig 350 milligram magnesium om dagen och 300 milligram för kvinnor.

Vad är magnesium bra för?

Som du kanske har förstått vid det här laget så är magnesium ett viktigt ämne för hela vår kropp och den hjälper till på massor av plan. Bland annat:

Mot psykisk ohälsa
Magnesium har inte bara visat sig vara bra för vår fysiska kropp, utan ämnet kan också hjälpa oss med vårt psykiska välmående. Det har gjorts mycket forskning där det visat sig att magnesium hjälper hjärnan att hantera stress och reglera signalsubstanser som serotonin som i sin tur hjälper oss att må bättre.

Mot trötthet och utmattning
Vi behöver magnesium eftersom ämnet hjälper till med vår energinivå och påverkar enzymsystemet. Magnesium hjälper kroppen att omvandla mat till energi. I en studie lät man personer ta extra magnesiumtillskott och det visade sig att deras sömn fick en bättre kvalité.

Bra för blodet
Studier har visat att magnesium kan hjälpa patienter som lider av högt blodtryck att reglera och sänka det. Man har också kunnat se att personer som lider av typ 2 diabetes många gånger också har brist på magnesium.

Mot huvudvärk och migrän
Med forskning så har de kunnat visa att personer som lider av återkommande migrän har låga halter av magnesium där extra tillskott av magnesium har kunnat förebygga migrän och huvudvärk.

Bra för skelettet
Eftersom 60% av det magnesium som vi redan har i kroppen finns i våra ben så har magnesium tillsammans med kalk och D-vitamin positiva effekter på vår benstomme. Förutom våra ben så är magnesium bra för våra tänder.

Bra för musklerna
Magnesium hjälper till att skicka blodet ut i musklerna vilket är till fördel för den som tränar. Magnesium hjälper också till att bekämpa inflammationer.

Bra för matsmältningen
Ett av de vanligaste symptomen vid magnesiumbrist är förstoppning. Utan magnesium så kan inte kroppen smälta mat.

Andra områden som magnesium är bra för är att minska PMS, mot livshotande astma och har en positiv effekt på hår, naglar och hud.

Så får du i dig magnesium

Innan du tar extra magnesium som kosttillskott så ska du först och främst se till att du får i dig magnesium via den kost du redan äter. På så sätt får du inte enbart i dig magnesium utan även andra viktiga ämnen och vitaminer som kroppen behöver. Vill du öka ditt intag av magnesium så innehåller dessa livsmedel en stor mängd av det:

  • Baljväxter (exempelvis bönor, ärtor, jordnötter och linser)
  • Grönkol och spenat
  • Frön (exempelvis solrosfrön, linfrön)
  • Potatis
  • Fisk och skaldjur
  • Fullkornsprodukter (exempelvis fullkornspasta och bröd)
  • Kött
  • Dricksvatten

Magnesiumbrist

Får du inte i dig tillräckligt med magnesium så berättar din kropp det för dig på många olika sätt som du bör vara uppmärksam på. Några av symptomen som magnesiumbrist kan visa sig på är:

  • Trötthet och utmattning
  • Sammandragningar i muskler
  • Darrningar
  • Migrän
  • Nedstämdhet
  • Kramper i benen
  • Sömnproblem
  • Minskad aptit och matsmältningsproblem

En stor brist av magnesium är inte vanligt bland friska människor, utan det uppkommer oftast bland dem som redan har underliggande sjukdomar eller en alltför ensidig kost . Be din läkare om råd om du tror att du lider av magnesiumbrist för att tillsammans komma fram till vilket eventuellt tillskott som du skulle behöva.

Så, för att summera. Magnesium är ett ämne som redan finns i våra kroppar och spelar en stor roll för att få den att fungera. Därför är det viktigt att vi får i oss tillräckligt av det för att vi ska må bra. Du kan få i dig extra magnesium direkt från det du äter i din kost eller genom att ta extra tillskott.

Vi vill gärna ta del av dina åsikter

Lämna ett svar

Hälsokost 4 Life
Hälsokost 4 Life
Logo