Pepperjam Verification

Vad är omega 3 bra för?

Omega 3 är en viktig fettsyra som är känd för sina positiva hälsoeffekter. Den hjälper kroppen att hålla sig frisk, ökar flexibilitet i leder och hjälper till att bygga och reparera celler.

Det har gjorts mycket forskning kring omega 3 och dess hälsofördelar. Forskarna är eniga om att fettsyror som omega 3 kan hjälpa till att lindra många sjukdomar och i vissa fall helt bota dem. I den här artikeln får du veta mer om vad omega 3 är och vad det är bra för.

Vad är omega 3?

Det finns flera olika sorters fett. Det omättade som du får i dig via exempelvis kött och kan vara farligt att få i sig för mycket av eftersom det kan öka risker för hjärt- och kärlsjukdomar, medan omega 3 som ingår i fleromättat fett kan hjälpa till att sänka halten av kolesterol och därmed minska risken för hjärt- och sjukdomar. Enligt livsmedelsverket äter svenskar för mycket av det mättade fettet och för lite av det fleromättade. Men de allra flesta får i sig tillräckligt av omega 3.

Omega 3 kan inte kroppen tillverka på egen hand. Därför är det viktigt att vi får i oss det via det vi äter.

Några livsmedel som har högre halter av omega 3 är fisk, chiafrön och valnötter. För dem som inte får i sig tillräckligt av ämnet så rekommenderas omega 3 kosttillskott.

Vad är omega 3 bra för?

Omega 3 har många hälsofördelar, både för vårt fysiska och psykiska välmående och hjälper till på massor av plan. Till exempel:

Motverkar psykisk ohälsa
Depression och ångest är vanliga diagnoser som de flesta människor någon gång under livet får. Studier har visat att personer som lidit av någon form av psykisk ohälsa har mått bättre efter att ha fått omega 3 som kosttillskott eller ökat intag via kosten. Omega 3 hjälper till att minska aktiveringen av stresshormoner och producerar mindre kortison.

Bra för hjärnan
Omega 3 är ett viktigt ämne redan från att hjärnan börjar att utvecklas i fosterstadiet. Forskning har visat att de som tar omega 3 som kosttillskott under graviditeten har en chans för ökad intelligens och en mindre risk för flera sjukdomar.

Bra för hjärtat
Omega 3 är blodförtunnande och minskar kolesterol vilket innebär en mindre risk för hjärt och kärlsjukdomar.

Mot inflammation
Med forskning så har man kunnat se att de fetter som innehåller mycket omega 3 kan hjälpa att reducera produktionen av de molekyler och substanser som uppstår vid inflammation.

Bra för ögonhälsan
En fettsyra som finns i omega tre (DHA) är en viktig del för näthinnan och kan hjälpa att förhindra makuladegeneration som kan orsaka synskador och blindhet.

Bra för ben och leder
Studier har visat att oljor som innehåller omega 3 kan öka kroppens intag av kalcium och hjälper därmed till att bygga upp och stärka våra ben och leder vilken kan minska risken för exempelvis artos.

Fördel för den som tränar
Omega 3 stimulerar kroppens lipolytiska gener som ger en effektivare användning av de fettsyror som fungerar som bränsle. Eftersom ämnet ökar blodflödet upp till hjärnan så ökar det din koncentration.

Andra områden som omega 3 har visat sig vara bra för är att lindra mensvärk, det är bra för din hy och det kan hjälpa barn med astma.

Så får du i dig omega 3

Innan du tar extra omega 3 som kosttillskott så ska du se till att du får i dig ämnet från den kost du redan äter. På så sätt får du i dig inte bara omega 3 utan också andra viktiga ämnen och vitaminer som kroppen behöver. Innan du tar extra kosttillskott ska du alltid rådfråga med din läkare eller apotekspersonalen eftersom det finns olika sorters omega 3 som fyller olika funktioner. Vill du öka ditt intag av omega 3 så innehåller dessa livsmedel stora mängder av ämnet:

  • Fisk (gärna de något fetare fisksorterna som lax, makrill, sardiner och sill)
  • Rapsolja
  • Valnötter
  • Chiafrön
  • Sjögräs och alger
  • Kål
  • Sojabönor

Omega 3 brist

Även fast de allra flesta av oss redan får i oss tillräckligt med omega 3 så är det bra att vara uppmärksam när din kropp försöker berätta för dig när du har brist på något. Här är några av de symptom som kan innebära brist på omega 3:

Hudproblem
Torr hud, irritationer, dåliga naglar och sår i hårbotten

Mindre ork
Utmattning, extrem trötthet eller depression

Smärta
Huvudvärk, ledproblem, mensvärk

Koncentrationssvårigheter

Så, för att summera så är Omega 3 ett ämne som inte finns i våra kroppar men som är viktigt för vår hälsa. Du kan få i dig omega 3 genom din kost eller genom att ta extra tillskott.

Vi vill gärna ta del av dina åsikter

Lämna ett svar

Hälsokost 4 Life
Hälsokost 4 Life
Logo