Pepperjam Verification

Vad ska man äta innan man tränar?

Först och främst bör man se till att fylla på sina energidepåer på kvällen eller dagen innan man ska träna hårt. Direkt innan ett träningspass bör du äta så lätt och enkelt som möjligt för att inte oroa magen.

Dagen innan passet brukar många konditionsidrottare äta pasta, ris och potatis tillsammans med något proteinkälla, som bönor, fisk eller kött. Tränar man sedan på morgonen kan man äta en lättare frukost, eller bara nöja sig med en smörgås och frukt.

Fyllda energidepåer är A och O

De flesta känner nog igen sig i följande situation. Du har sett fram emot att träna hela dagen. När du äntligen kommer iväg till gymmet känner du hur varje rörelse vid varje maskin sedan känns som att det är spaghetti i armar och ben.

Det är stört omöjligt att ta i och även om du inte känner dig trött, är det som att kroppen inte riktigt vill. Den vanligaste förklaringen till detta är att du har ätit antingen för lite eller helt fel mat innan träningen.

Att ha välfyllda energinivåer innan man tränar är A och O, gärna 2-3 timmar innan träningspasset. Det finns mängder av olika åsikter i ämnet exakt vad du bör äta. Det som ingen kan komma ifrån är att det nästan alltid är viktigare att du har fyllt på med energi ordentligt dagen innan ett pass.

Det tar nämligen tid för kroppen att smälta maten och fylla på med kolhydrater runtom i musklerna och i levern. Det är sedan dessa kolhydrater som kommer att ge träningen en extra kick, särskilt om du har tänkt träna hårt och länge.

Vad du borde äta innan du tränar

Beroende på vad man fokuserar sin träning på bör man fokusera maten kring olika näringsämnen. I grunden måste alla som tränar få i sig samma sak, nämligen kolhydrater, fett och protein. Däremot kan det variera stort hur mycket av varje sak man bör få i sig.

Det finns naturligtvis även de som väljer att vara extrema och exempelvis undviker kolhydrater så mycket det bara går, samt de som undviker fett i större utsträckning. Detta påverkar naturligtvis valet av mat man bör äta. Även vilken typ av träning man sysslar med kan påverka vilken mat man helst bör välja.

Traditionellt brukar kroppsbyggare fokusera mer på protein, än exempelvis en långdistanslöpare. De flesta inser nog varför det förhåller sig så. En kroppsbyggare, vars största syfte är att packa på sig muskler, behöver givetvis mängder av byggstenar i form av protein. Därför kan det vara fördelaktigt att få i sig ungefär 20 gram protein innan ett styrketräningspass, för att ha aminosyror lätt tillgängliga.

Dessa 20 gram protein kan motsvara en proteinbar, eller ett mindre mellanmål. Bönor, ägg, kött och fisk är alla proteintäta livsmedel. Du måste dock komma ihåg att det är betydligt viktigare vad du äter kvällen innan och efter träningspasset än exakt vad mellanmålet innan träningen består av.

Den som konditionsidrottar brukar ofta fokusera på att få i sig ordentligt med kolhydrater. Du vill heller inte ha alltför tung mat som exempelvis kötträtter i magen, då du ska springa väldigt långt.

Även här gäller det att äta den mesta maten flera timmar i förväg för att låta kroppen hinna ta upp alla näringsämnen. Mat som pasta, ris och potatis är alla populära val för konditionsidrottare. En annan klassiker som fungerat bra för många är havregrynsgröt som passar både som frukost och mellanmål samt mat efter ett träningspass.

Den ultimata maten innan ett träningspass

Man kan fråga sig om det finns en ultimat mat att äta innan ett träningspass. Som du har läst här ovan så beror det ju på vilken träning du sysslar med, samt vilken mat du verkligen vill äta. Det finns alltså inget svar som passar i alla situationer.

Klart står dock att det finns bättre och sämre alternativ och mat som är näringsmässigt bra övertrumfar alltid sämre alternativ som kex och godis. Det finns även en anledning till att många föredrar att få i sig en så kallad shake innan man beger sig iväg till ett träningspass. Man vill snabbt kunna skölja ner lite extra energi och inte ha något i magen som tar onödigt lång tid att bryta ned.

En sådan shake kan innehålla både frukt och proteinpulver. Valet av mat beror även på om man tränar direkt på morgonen eller senare på dagen. Många klarar sig till och med utan frukost på morgonen innan träningspasset förutsatt att de ätit ordentligt kvällen innan. Den som tränar senare på dagen bör ha en någorlunda bra lunch däremellan med potatis, pasta eller ris. Den ultimata maten innan ett träningspass innehåller alltså kolhydrater, protein och fett samt har ätits i god tid innan träningspasset.

Vi vill gärna ta del av dina åsikter

Lämna ett svar

Hälsokost 4 Life
Hälsokost 4 Life
Logo