Pepperjam Verification

Varför omega 3 vid träning?

För dig som tränar kan omega 3 stimulera din muskeluppbyggnad samt påverka dina funktionella träningsresultat. Omega 3 kan hjälpa dig med förbränning och bidra med det fokus som du behöver när du tränar.

Det är inte bara när det kommer till träning som omega 3 är bra. Omega 3 har både antioxidantiva och antiinflammatoriska egenskaper som gör att tillskottet med omega 3 är bra både för din prestation och för din hälsa i stort. Vad är omega 3, vilka fördelar finns det och varför är det bra för dig som tränar? Ja svaren på alla frågorna kommer du snart att ta del av.

Omega 3

Omega 3 är ett samlingsnamn för fleromättade fettsyror. Bland dessa är DHA och EPA de viktigaste. Din kropp kan inte själv producera omega 3 utan omega 3 måste tillgodoses av din kost eller via kosttillskott.

Det finns även en annan familj av fettsyror och det är omega 6. Dessa kan kroppen inte heller producera själv. Både omega 3 och omega 6 har båda många vitala funktioner. Dock är effekten på omega 3 i princip motsatt från omega 6.

Omega 3 verkar antiinflammatoriskt, hämnar blodet från att koagulera samt får blodkärlen att slappna av. Omega 6 gör däremot det motsatta, därför är det viktigt att dessa båda är balanserade och att processen inte blir ojämn.

Kost du ska välja som innehåller omega 3 är främst fet fisk. Ska du ha i dig omega 6 så finns det i margarin, nötter, vegetabiliska oljor och liknande. Den mat som är industriellt framtagen innehåller oftast även omega 6.
Det rekommenderas att äta fisk tre dagar i veckan men kanske gillar du inte fisk, eller tycker att fisk tre dagar i veckan är för mycket. Då kan du istället välja ett kosttillskott med omega 3 som ett alternativ till fisken.

Omega 3 för träning och allmän hälsa

När det gäller forskning om omega 3 så har man tidigare riktat in sig på den allmänna hälsan men på den senaste tiden har man breddat forskningen och upptäckt att omega 3 kan främja både din idrottsliga prestation och din muskeltillväxt.

Några exempel på fördelar som omega 3 har för dig som tränar är :

  • Omega 3 hjälper cellmembranen att fungera på bästa sätt. Detta innebär fler insulinreceptorer och mer energi kan lagras i dina muskelceller och mindre lagats i dina fettceller.
  • Omega 3 stimulerar lipolytiska gener för effektivare användning av fettsyror som bränsle, det vill säga ökad fettförbränning.
  • Eftersom omega 3 har antiinflammatoriska egenskaper kan krämpor som orsakas av träning lindras.
  • Med omega 3 så ökas blodflödet till hjärnan och den kognitiva förmågan stärks, vilket innebär att du får ett ökat fokus under din träning.

Andra fördelar med omega 3

Som du säkert förstår så finns det väldigt många fördelar med omega 3 och här får du exempel på ytterligare några till.

  • Bättre blodfetter: Motverkar hjärt- och kärlsjukdomar genom att ha en sänkande effekt på blodfetter och kolesterol vilket bidrar till mindre risk för åderförkalkning.
  • Hjärtrytm: Omega 3 har även visat sig motverka eller förhindra störning av hjärtrytmen.
  • Viktnedgång: Omega 3 kan underlätta en viktnedgång. Detta tros vara på grund av ökad fettförbränning och en minskad aptit.
  • Blodkärl och blodtryck: Främjande effekt på ökad kväveoxid som har en viktig roll i tillväxten av nya blodkärl. Dessutom finns en sänkande effekt på blodtrycket.
  • Förbättra inflammatoriska tillstånd: Hjälper till att förebygga eller behandla flera orsaker som är förknippade med inflammation. Exempel på inflammatoriska tillstånd som kan förbättras av omega 3 är bland annat hjärtsjukdom, reumatoid artrit samt diabetes. Omega 3 kan även hjälpa till vid läkandet av inflammation i huden samt vid synnedsättning av gula fläcken.
  • Förbättrad insulinkänslighet: Insulin är en budbärare som berättar för dina celler att de ska ta upp blodsocker och andra näringsämnen. Om din insulinkänslighet är låg så ökas omvandlingen av blodsocker och fettsyror, vilket innebär att fettinlagringen ökar. Dessutom ökar även stresshormon. Är detta på en låg nivå kallas det insulinresistens men kan utvecklas till diabetes typ 2.
  • Psykisk hälsa: Det behövs omega 3 för att småbarns hjärnor ska växa och utvecklas normalt. Det har genom forskning även framkommit att omega 3 kan hjälpa till mot exempelvis demens, ADHD samt bipolaritet. Även vid depressioner kan omega 3 ge en positiv effekt.

https://www.styrkelabbet.se/fiskolja/
https://www.gymgrossisten.com/darfor-bor-du-ata-omega-3.html
https://www.mmsports.se/blogg/omega-3-allt-du-behover-veta-om-de-livsnodvandiga-fettsyrorna/

Vi vill gärna ta del av dina åsikter

Lämna ett svar

Hälsokost 4 Life
Hälsokost 4 Life
Logo