Pepperjam Verification

Vilken olja är nyttigast? – Hälsokost 4 Life svarar

Olja för livskraft och god hälsa

Naturliga fetter och oljor. Det råder ingen tvekan om att dessa är en essentiell ingrediens för funktionen av det komplexa nervsystem vi besitter, likaså för våran förmåga att upprätthålla kroppens hormonbalans och anti-inflammatoriska egenskaper.

Vilken olja är nyttigast?

Det finns en hel mängd av nyttiga oljor att dra nytta av. Den som passar dig bäst beror helt på vad du har tänkt använda den till och vilken hälsoeffekt du är ute efter. Söker du en hälsosam matolja att steka i så är den kallpressade olivoljan att föredra. Låt oss gå in djupare på det.

Olivolja

Med sina hälsofrämjande egenskaper så är olivoljan med all rätt en vanligt förekommande kandidat. Olivoljan bidrar till ett starkare immunförsvar med sitt höga innehåll av antioxidanter och naturliga fettsyror som omega 3- och 6. Det har länge pratats om att det ska innebära en hälsorisk att steka med olivolja då det sägs ha kunnat lösgöra farliga ämnen vid hög temperatur, men det är forskning som på senare tid dragits tillbaka.

Olivoljan innehåller höga halter av antioxidanten polyfenol som istället skyddar oljan vid hög temperatur.Flaskor som är märkta med endast “olivolja” är utav sämre kvalité då det har varmpressats och förlorat både vitaminer och antioxidanter under den processen.

Så det är viktigt att tänka på när det gäller valet av olivolja att välja en som är kallpressad, även kallad Virginolja. Med sin bidragande effekt av en bättre hjärt- och kärlhälsa samt sitt tillförande av nyttiga fetter för hjärnans funktion och fettförbränning så är olivoljan helt klart en bra produkt.

Sesamolja

En olja som med sina enkelomättade fettsyror är bra för kärlsystemet.
Sesamolja har en stor plats när det gäller hälsa och har ett rikligt innehåll av vitaminer som vitamin B, Kalcium och Zink. Oljan har ett högt innehåll av antioxidanter och har även en fördelaktig inverkan på hud och hår.

Den har även visat sig kunna sänka blodtrycket hos personer med diabetes. Det är en naturligt antiinflammatorisk och antibakteriell olja, som har motverkande effekter mot bland annat vanlig hudsvamp och även infektioner som streptokocker. Sesamoljan fungerar också utmärkt att steka i. Den har en väldigt genomträngande smak med nötig karaktär och passar väldigt bra till asiatisk matlagning.

Valnötsolja

Med ett rikligt innehåll av omega 3 i form av alfa-linolensyra och helt fritt från kolesterol så har valnötsolja blivit allt vanligare och mer omtalat. Att äta mer fleromättat fett från växtriket är en strak poäng när det kommer till att minska risken för hjärt- och kärlsjukdomar.

Med sin höga andel av omättat fett bidrar oljan till funktionen hos våra celler och hormoner. Den bär även med sig en positiv effekt på nervsystemet, våran förmåga att hålla koncentration, och är stärkande för vårat minne. Intag av valnötsolja har visat sig tillföra lägre blodtryck, vilket är bra för stresshantering och bidrar till ökningen av vårat allmänna välbefinnande. Valnötter innehåller även hormonet melatonin som är en viktig del för våran sömn.

Slutligen

Naturliga fetter och hälsosamma oljor ger oss kraft och är en viktig del för kroppens normala funktion. Att fett endast skulle vara en källa för bränsle är felaktigt. Vi behöver fett för att vårat neurologiska maskineri ska kunna fungera. Omega 3- och 6 spelar en stor roll om vi vill kunna prestera och samtidigt minska risken för hjärt- och kärlsjukdomar. Vi människor är en av de mest fettberoende arterna på jorden.

Med en hjärna som enligt sin torrvikt består av 60% fett så är det viktigt att vi får i oss dessa essentiella fettsyror genom våran kost. Det smörjer även våra leder och är motverkande för inflammation och allergi. Dessa nyttiga och naturliga oljor är inte bara något som kan intas via matlagning. Bra oljor förekommer även i kosmetiska sammanhang, och är något som kan nyttjas på en extern nivå för både hår och hud. Den kan motverka inflammationer lika bra ovanpå som under huden. En torr och känslig hy är inget problem när du väl har öppnat ögonen för oljans mirakulösa påverkan.

Så när du väl står inför valet om att inhandla en olja, se till att du hittar en variant som är märkt med kallpressad och icke raffinerad för att du ska kunna ta del av det rikliga innehållet av vitaminer och antioxidanter som en olja har att erbjuda.

Källförteckning

  • https://ekoappen.se/blogg/nyttiga-oljor-fett/
  • https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/mat-och-dryck/smor-margarin-och-matolja
  • https://grongava.se/artiklar/oljor/sesamolja-oljans-fordelar-produkttips.html
  • https://www.supernyttigt.se/notter/valnotter/valnotsolja/
  • http://www.halsosidorna.se/Notterochfron.htm
  • https://stegforhalsa.se/vegetabiliska-oljor-bra/
  • https://mittkok.expressen.se/artikel/olivolja-darfor-ska-du-steka-i-det/?sida=5
  • https://www.tretti.se/vardagen/post/visst-kan-man-steka-i-olivolja-sa-vaeljer-du-raett-olja-till-raett-sak/
  • https://www.testfakta.se/sv/product/olivolja
  • https://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa–miljo/kostrad/rad-om-bra-mat-hitta-ditt-satt/matfetter—rad?AspxAutoDetectCookieSupport=1

Vi vill gärna ta del av dina åsikter

Lämna ett svar

Hälsokost 4 Life
Hälsokost 4 Life
Logo